Reglement

ART. 1: Algemeen
Datum: De start van de 24 Uren vangt aan op zaterdag 16 juni 2018 om 15 uur en eindigt op 17 juni 2018 om 15 uur.

ART. 2: Inschrijvingen

De inschrijving wordt definitief na ontvangst van :
– Een volledig ingevulde inschrijving via de website
EN
– De betaling van het volledige inschrijfgeld van het team

ART. 3: Annulatie van deelname of terugtrekking
Er wordt geen terugbetaling meer gedaan van het inschrijfgeld.

ART. 4: Het team
Teams worden opgedeeld in de volgende klassen :

Solo’s, Duo’s, Quattro’s, Ocho’s, Women, Corporate teams.

In de klassen solo’s, duo’s, quattro’s’ en ocho’s wordt nog eens een opdeling gemaakt op basis van de gemiddelde leeftijd van de fietsers (enkel opsplitsing bij meer dan 5 inschrijvingen per klasse).

De gemiddelde leeftijd wordt bepaald op -40/+ 40.

Corporate teams komen in 2 klassen uit, nl het corporate klassement én het klassement dat overeenkomt met de ploegsamenstelling (bv. Indien je corporate team bestaat uit 8 renners, rij je ook mee voor het podium bij de ocho’s; een corporate team bestaande uit enkel dames zal ook bij de women only geklasseerd worden).

WBV-competitievergunninghouders zullen niet meer kunnen deelnemen:

  • Elite met contract
  • Elite zonder contract
  • Beloften
  • Junioren
  • NieuwelingenWel de WBV wielertoeristenvergunninghouders en Vlaamse Wielrijdersvergunningenhouders.

ART. 5 : Minimum leeftijd
De minimum leeftijd van de deelnemers wordt vastgelegd op 15 jaar op 16 juni 2018. Minderjarigen (onder 18 jaar) moeten vergezeld zijn van minstens 1 meerderjarige in de ploeg en moeten een getekende ouderlijke toestemming kunnen voorleggen. Dit document ligt ter ondertekening op het secretariaat. Bij gebrek daaraan zal het de minderjarige deelnemers strikt verboden worden om deel te nemen aan de wedstrijd.

ART. 6 : Eigen materiaal, rennerskwartier, tenten
Ieder team mag zelf vrij ruimte innemen in de paddock (enkele pitboxen, alsook de parkeerplaatsen er achter, zijn voorbehouden voor de Corporate teams. Op deze ruimte mogen de ploegen een tent, mobilhome of dergelijke installeren om er hun materiaal in onder te brengen en te slapen.  Alcohol alsook pepmiddelen en doping zijn ten strengste verboden in het rennerskwartier. Er zijn aansluitingspunten voor stroom en water. Materiaal voor aansluiting te voorzien door de teams zelf. Let wel dat er voor de elektriciteit moet gewerkt worden met de blauwe campingstekkers.

ART. 7: Waarborg
Een waarborg van 75 €, voor de bus met transponder, moet na de briefing worden afgegeven. Het geld moet in een afsluitbare enveloppe zitten. Na controle en na ontvangst van de transponder wordt de enveloppe gesloten. De waarborg zal worden teruggegeven op het einde van de wedstrijd, nadat de bus met transponder terug afgegeven is.

ART. 8: Fiets en uitrusting
In principe zijn enkel koersfietsen toegestaan. Mountainbikes met slickbanden en sportfietsen met een recht stuur worden ook aanvaard. Tijdritfietsen, elektrische fietsen en ligfietsen zijn verboden. Het is eveneens verboden om met opzetstukken op het (koers)stuur te rijden.

De organisatoren hebben het recht om op elk moment van de wedstrijd de fietsen te controleren. Indien een verantwoordelijke een gevaar opmerkt aan een fiets, dan zal hij dat signaleren aan de ploeg die onmiddellijk het risico moet verhelpen, op straffe van uitsluiting.
Van zodra de duisternis is gevallen is een voorste verlichting verplicht. Deze dient te worden aangestoken bij het binnenrijden van de pitstraat.
Elke renner krijgt bij aanvang van het evenement een fietsbordnummer.  Dit nummer moet vooraan op de fiets worden bevestigd en moet integraal zichtbaar blijven gedurende de proef.
Het dragen van een valhelm is verplicht. Zonder valhelm mag men het circuit niet betreden.

 

ART. 9: Registratie van de ronden en klassement
Het registreren van de ronden tijdens het evenement gebeurt via een elektronisch systeem. Elk team krijgt hiervoor een drinkbus met daarin een transponder die de renner in koers steeds bij zich moet hebben. Iedereen is verplicht een tweede drinkbushouder op de fiets te monteren waarin de drinkbus wordt geplaatst. Drinkbussen mogen niet in de trui achteraan omdat dan het signaal niet sterk genoeg is.
Op de start en finish lijn van het circuit is een elektronisch oog geplaatst, zodat bij passage van de renner (met chip) de gegevens per team worden bijgehouden in een centrale computer. De resultaten zullen op verschillende schermen en via intra-en internet live te volgen zijn. Op regelmatige tijdstippen zal het klassement ook op papier worden afgedrukt en opgehangen. Elke ploeg is verantwoordelijk voor het opvolgen van zijn eigen tijdsregistratie. Indien er geen registratie meer is moet onmiddellijk de organisatie worden verwittigd. Aan het eind van de proef wint de ploeg met het meeste aantal afgelegde ronden in 24 uur. Bij gelijk aantal ronden zal de sprint beslissen. Alle renners met minder aantal ronden die net voor de winnaar over de aankomst reden dienen deze laatste ronde voor het eindklassement volledig uit te rijden..
De tijdsmeting en alle apparaten die hierbij gepaard gaan worden door de organisatie uitbesteed aan een professionele firma die zorgt voor de goede werking. De organisatie kan dus niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele gebreken.

ART. 10: Aflossing
In de wisselzone (pitlane en pitboxen van het circuit) krijgt elke ploeg de kans hun aflossingen uit te voeren. Het begin en het einde van de wisselzone zal aangegeven worden door een duidelijke lijn.
Na elke ronde MAG gewisseld worden.
De wisselzone moet stappend betreden worden.
Bij de wissel dient de drinkbus met controlechip doorgegeven te worden aan de volgende fietser.
De wisselzone moet stappend verlaten worden, bij het einde van de wisselzone mag het volgende teamlid beginnen fietsen.
Elke renner wordt gecontroleerd bij het verlaten van de wisselzone. Geen armbandje = geen toegang tot de piste.
In de wisselzone mogen zich enkel RENNERS bevinden. De renners worden geacht de aflossingen op een ordentelijke manier te doen en andere renners niet te hinderen.

ART. 11: Pech
De renner die in moeilijkheden komt op het circuit tracht de reparatie zelf op de piste uit te voeren of begeeft zich zo snel mogelijk naar de wisselzone. Er is langs de piste geen assistentie voorzien.

ART. 12: Het circuit
De ploegen verbinden er zich toe het uitgestippelde traject te respecteren. Gebeurt dat niet, dan kan de hele ploeg buiten de wedstrijd worden gezet zonder mogelijk verhaal. De wedstrijdcommissarissen zullen aanwezig zijn op het parcours.

ART. 13: Hinderlijk of gevaarlijk (rij)gedrag
De deelnemers engageren zich om geen alcohol of andere pep- of prestatiebevorderende middelen te gebruiken. De Vlaamse Gemeenschap werd gevraagd om dopingcontroles uit te voeren. Tijdens de duur van de proef is rust onontbeerlijk, gun het de andere ploegen dan ook, vooral ’s nachts. Vanaf 24u00 tot 8u00 zal de organisatie de deelnemers verzoeken geen lawaai meer te maken. Onderling respect tussen deelnemers, organisatoren en toeschouwers is primordiaal voor een goede afloop van de 24 uur, daarom verwachten de organisatoren van iedereen een faire houding. Elke buitensporigheid zal een sanctie inhouden. Indien u zich benadeeld voelt of onregelmatigheden opmerkt bij andere teams, kunt u dit melden bij de wedstrijdcommissarissen die zich in de wisselzone bevinden. Hierop zullen zij in alle discretie een onderzoek uitvoeren.

ART. 14: Diefstal en/of beschadiging
De organisatoren wijzen elke verantwoordelijkheid van de hand betreffende ongevallen, diefstallen, verliezen, schade of beschadiging van het materiaal van de deelnemers. Elk team zal de veiligheidsvoorschriften respecteren en waken over de inhoud van zijn zone.

ART. 15: Sancties
Enkel en alleen de hoofdverantwoordelijke in de hoedanigheid als voorzitter van het evenement is bevoegd om een team sancties op te leggen.

ART. 16: Drank en eetwaren
Drank en eetwaren in het rennerskwartier worden alleen door Circuit Zolder tijdens het evenement verkocht. Op andere plaatsen van het circuit worden deze verkocht door een derde partij die aangesteld is door Circuit Zolder. Andere verkopen zijn niet toegelaten.

ART. 17: Prijzen
Er zijn geen prijzen voorzien.

ART. 18: Rode Kruis
Het rode kruis is beschikbaar gedurende de totale duur van het evenement. Eventuele dokterskosten en of ziekenwagenvervoer komen ten uwe laste. De hulppost zal zich bevinden in de buurt van het secretariaat.

ART. 19: Voertuigen
De deelnemers worden aangeraden tijdig aan te komen en de wagens snel uit te laden. Alle voertuigen moeten daarna op de aangeduide parking geparkeerd worden.

ART. 20: Verzekering
Er is geen persoonlijke lichamelijke ongevallenverzekering voorzien in het inschrijfgeld dus wordt een dekking door familiale verzekering alsmede een persoonlijke ongevallenverzekering sterk aanbevolen. De organisatie, alsook de andere deelnemers, kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor mogelijke ongelukken en /of diefstallen.

ART. 21: Procedure bij ongeval
Bij de briefing op zaterdag wordt elke verantwoordelijke ploegleider ingelicht over de te volgen procedure bij ongeval. Deze wordt dan verwacht op zijn beurt die informatie door te geven aan de andere teamleden. Indien u het slachtoffer bent of getuige van een valpartij waar hulp nodig is, dan kan u het best zo snel mogelijk iemand van de organisatie waarschuwen die continu in verbinding staat met het secretariaat.
Belangrijk is dan dat de juiste plaats wordt meegegeven zodat de hulpdiensten de deelnemer gemakkelijk en snel kunnen helpen.

ART. 22: Publiciteit
Publiciteit op fietsen en kledij is toegelaten. Voor alle andere vormen van reclame dient vooraf toestemming gevraagd aan de organisatoren.

ART. 23 : “Ik fiets proper”
3 zaken die we als organisatie fel willen benadrukken :

  1. Hoffelijk gedrag tijdens de wedstrijd.
    Onze wedstrijd moet in de eerste plaats “FUN“ zijn. En dan is schelden, duwen en trekken niet aan de orde. Ook met tragere deelnemers wordt op een verantwoorde manier omgegaan.
  2. Dopingvrij de fiets op.
    Dopingvrij fietsen vinden wij de normaalste zaak van de wereld !!
  3. Alle afval terug in de achterzak.
    Alle papiertjes van energierepen en dergelijke worden terug in de achterzak gestoken en nadien in de vuilnisbak gedeponeerd.

Er zijn gedurende de volledige 24 uren scheidsrechters op de baan. Iedere inbreuk op het “proper fietsen” kan gesanctioneerd worden met een gele kaart. Bij een 2de inbreuk kan het team uitgesloten worden van verdere deelname. Eventueel kan de organisatie strafrondes opleggen.
Tegen een beslissing van de scheidsrechters is geen beroep mogelijk.

ART. 24: Sancties

Het niet naleven van een regel uit dit reglement wordt door de organisatoren gesanctioneerd, hetzij door diskwalificatie van het team, hetzij door strafronden. De bedoeling daarvan is alle deelnemers op gelijke voet te behandelen en er een geslaagd evenement van te maken.

ART. 25: Kennisname van het reglement

Met zijn inschrijving verklaart elke deelnemer kennis te hebben genomen van het reglement en de artikelen nauwgezet te zullen respecteren. Het reglement kan door de organisatie in de loop van het jaar worden aangepast. Iedere aanpassing zal altijd per mail worden doorgegeven aan de teamsleiders.